O ISPOP

Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) zajišťuje příjem a zpracování vybraných hlášení (na základě ohlašovacích povinností) z oblasti životního prostředí v elektronické podobě a jejich další distribuci příslušným institucím veřejné správy.

Legislativa z oblasti životního prostředí ukládá ekonomickým subjektům povinnost hlásit institucím veřejné správy informace o vlivu jejich ekonomické činnosti na životní prostředí. Tyto subjekty se tak stávají ohlašovateli z oblasti životního prostředí, přičemž povinnost podání hlášení je uložena v příslušných právních normách. Povinností ohlašovatelů je doručit příslušná hlášení státním či veřejným institucím, které mají dotčenou právní normou uloženou povinnost hlášení kontrolovat, příp. vyměřovat poplatky. Hlášení obsahují informace o znečišťování ovzduší, vod, půdy, evidenci odpadů či např. likvidaci elektrozařízení nebo evidence autovraků v příslušných zařízeních.

 

ISPOP je zřízen dle § 4 odst. 1 zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Zřizovatelem ISPOP a správcem ISPOP dle zákona č. 365/2000 Sb., je Ministerstvo životního prostředí.

Provozovatelem ISPOP dle zákona č. 365/2000 Sb., je Česká informační agentura životního prostředí.

 

Právní rámec fungování systému ISPOP vychází z těchto legislativních předpisů:

  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
  • Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
  • Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy
  • Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech
  • Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti
  • Vyhláška č. 82/2018 Sb., vyhláška o kybernetické bezpečnosti
  • Vyhláška č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích
  • Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
  • Vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby
  • Zákon č.300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
  • Vyhláška č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání a provozování informačního systému datových schránek
  • Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014, o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (nařízení eIDAS)
  • Zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce
  • Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci
  • Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací
  • Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů
  • Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby

Technická podpora

Technická podpora je dostupná v písemné podobě prostřednictvím helpdesku (podpora.cenia.cz).

Telefonická podpora je zajišťována v pracovních dnech od 9:00 do 15:00 na telefonním čísle 490 522 550.

Mimo provozní dobu telefonické podpory prosím využívejte písemný helpdesk.

V období od 23.12. do 31.12.2024 bude telefonická podpora poskytována v pracovních dnech od 9:00 do 12:00.

Plánované odstávky

každý čtvrtek

17:00 - 23:59

Nedostupnost cca 10-20 minut

v uvedeném rozmezí.

pátek 20.12.2024 - 17:00 - 23:59

čtvrtek 2.1.2025 - 00:01 - 17:00

(nasazení nové verze aplikace)

Poslední aktualita

Nefunkční registrace subjektu v systému CRŽP ve dnech 28. a 29.12.2024

V souvislosti s plánovanou odstávkou ISZR (Informační systém základních registrů) ve dnech 28. a 29.12.2024 bude omezena možnost registrace nových subjektů do systému CRŽP (podání žádosti o registraci subjektu i registrace subjektu zmocnitele v rámci žádosti o zmocnění).

Přečíst celé...