Často kladené dotazy (FAQ)
1. Obecné dotazy na ohlašování
Registrace do systému ISPOP probíhá na stránkách Centrálního registru životního prostředí (www.crzp.cz). Povinnost registrace se týká pouze NOVÝCH UŽIVATELŮ. Ti se registrují do Centrálního registru životního prostředí – CRŽP (www.crzp.cz), který sdružuje kompletní registrační údaje k uživateli, subjektu, provozovnám OVZ a IRZ i zmocnění. Uživatel provádí veškerou správu účtu právě v CRŽP.
Přihlášení do systému ISPOP je možné na webové stránce www.ispop.cz, kde v pravém horním rohu je k dispozici tlačítko „Přihlášení“. Uživatel zde vyplní své přístupové údaje (uživatelské jméno a heslo).
Pokud si uživatel nepamatuje své přihlašovací údaje, je možné si klikem na odkaz „Zapomenuté heslo“ pod tabulkou, kam se zadávají přihlašovací údaje, vygenerovat heslo nové (součástí notifikace je také uživatelské jméno/login).
Od roku 2022 jsou registrovaným uživatelům s vazbou ke konkrétnímu subjektu po přihlášení do systému ISPOP k dispozici tzv. on-line webové formuláře, které nahradily původní PDF formuláře dostupné v původním systému ISPOP.
Registrovaný uživatel na webové stránce www.ispop.cz vyplní přístupové údaje (přihlašovací jméno/login a heslo) a přes tlačítko „DO ISPOP“ vstoupí do systému ISPOP.
Po přihlášení do aplikace klikněte v horní liště na sekci „Vyplnění formuláře“ -> a „Vyplnění hlášení“. Na kartě „1. Výběr ohlašovatele“ kliknutím označte ten subjekt, za který chcete zobrazit formulář k vyplnění hlášení.
Na kartě „2. Výběr hlášení“ vyberte typ hlášení, který si přejete vyplnit (buď omezením výběru dle agendy – odpady, vody, ovzduší, IRZ, obaly), nebo bez tohoto zadání. Aktuální ohlašovaný rok je nastaven automaticky, nicméně je možné jej v případě nutnosti (povinnost dohlášení za přechozí roky) změnit.
Zobrazí se nabídka formulářů – označte kliknutím na příslušný řádek vybraný formulář. Pokud vyberete typ hlášení F_OVZ_SPE, příp. F_OVZ_POPL, nebo F_IRZ musíte vybrat i příslušnou provozovnu Ovzduší nebo IRZ (IČP provozovny IRZ začíná "CZ"). Pokud vyberete jeden z tzv. bilančních formulářů na povodí – hlášení F_VOD_ODBER_PODZ, F_VOD_ODBER_POVR, F_VOD_VYPOUSTENI nebo F_VOD_AKU automaticky se zobrazí Karta „2.a Výběr místa užívání vody“, kde z tabulky „Záznamy“ musíte vybrat i příslušné místo užívání vody evidované na příslušném povodí.
Pozn.: V případě potřeby je možné se vrátit zpět na předchozí kartu kliknutím na příslušnou kartu nebo tlačítkem „Zpět“ (v dolní části).
Na kartě „3. Ostatní volby“ zvolte, zda chcete zobrazit formulář předvyplněný pouze údaji z registru subjektů, příp. provozoven (možnost 1.) nebo chcete předvyplnit formulář údaji z předchozího autorizovaného hlášení (možnost 2.) nebo chcete předvyplnit formulář údaji z externího XML souboru uloženém ve vašem počítači (možnost 3.). V případě potřeby stáhnout formulář pro podání doplněného, opravného, dodatečného hlášení k podanému řádnému hlášení, tzn., formulář vyplněný všemi údaji v řádném hlášení (možnost 4.).
- Po výběru 1. možnosti klikněte na tlačítko " Vyplnit formulář".
- Po výběru 2. možnosti (u bilančních formulářů na povodí se nabízí pouze pro F_VOD_VYPOUSTENI) vyberte z tabulky „Záznamy“ hlášení, z kterého se mají načíst údaje.
- Po výběru 3. možnosti klikněte na tlačítko („Vložte dokument obsahující XML data hlášení“) a vyberte ze svého PC příslušné hlášení (v odpovídajícím datovém standardu) ve formátu XML. Po výběru souboru XML je aktivní tlačítko "Dále" – klikněte na něj.
- Po výběru 4. možnosti vyberte z tabulky „Záznamy“ hlášení, z kterého se mají načíst údaje.
Na poslední kartě „4. Shrnutí“ se zobrazí vybrané hodnoty v předchozích krocích. V případě, že se zobrazí také informace o chybějících údajích k subjektu a/nebo k provozovně a/nebo u zpracovatele (přihlášený uživatel), je možné (v některých případech nutné) upravit stiskem na tlačítko s ikonou šipky – budete přesměrováni do CRŽP, kde chybějící údaje doplníte.
Po kontrole zadaných údajů je možné tlačítkem „Vyplnit formulář“ zobrazit formulář pro vyplnění příslušného hlášení.
Termíny pro podávání hlášení prostřednictvím systému ISPOP jsou dány příslušnou legislativou. Systém ISPOP pouze přijímá a zpracovává hlášení a dále umožňuje přístup příslušných ověřovatelů a recenzentů k podaným hlášením (systém ISPOP nemění termíny dané legislativou).
Přehled jednotlivých hlášení s uvedením termínu podání a příslušné vyhlášky/zákona je k dispozici na www.ispop.cz -> OHLAŠOVÁNÍ -> PŘEHLED OHLAŠOVACÍCH POVINNOSTÍ.
Do nového systému ISPOP budou migrována všechna hlášení za rok 2018 a novější. Starší hlášení již nebudou ohlašovatelům dostupná.
Hlášení za rok 2018 a novější uživatel nalezne pro přihlášení do svého uživatelského účtu na www.ispop.cz, karta „Přijatá hlášení“ -> „Přehled doručených hlášení“, kde si v části Filtr může zadat atributy hlášení, které potřebuje vyhledat (např. ohlašovaný rok, název provozovny apod.).
I u on-line verze formuláře je možné uložit rozpracované hlášení. Registrovaný přihlášený uživatel, který vyplňuje hlášení v on-line formuláři má k dispozici v záhlaví i v zápatí formuláře tlačítko „Uložit koncept“. Při uložení konceptu je nutné zvolit si jeho název a tlačítkem „Uložit“ se rozpracované hlášení v jakékoliv fázi zpracování uloží do účtu subjektu (tzn. že také ostatní uživatelé subjektu budou mít k rozpracovanému hlášení přístup).
Informace o úspěšném uložení se zobrazí ve vyskakovacím okně a uživatel má koncept hlášení uložený do vyčerpání kapacity úložiště konceptů – pro subjekt se jedná o 30 konceptů (každý další uložený poté nahrazuje po dalších 7 dnech nejstarší uložený – uživatel je při uložení konceptu na tuto skutečnost upozorněn).
Koncepty jsou dostupné v účtu uživatele v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Koncepty“.
Vyplněný on-line formulář pro hlášení je možné odeslat pomocí interaktivního tlačítka „Odeslat“ přímo v on-line formuláři (vpravo dole i nahoře)
1. On-line přenosem pomocí interaktivního tlačítka „Odeslat do ISPOP“ s možností (není však nutné!) připojení kvalifikovaného elektronického certifikátu „Elektronicky podepsat data“ a následně přes tlačítko „Odeslat do ISPOP“. Na obrazovce se poté zobrazí informace o úspěšném odeslání včetně čísla dokumentu, které dostává každý elektronicky zaslaný dokument do systému ISPOP.
Číslo dokumentu je vhodné si poznamenat pro případné řešení problémů.
NEBO
2. On-line přenosem pomocí interaktivního tlačítka „Odeslat do datové schránky“ přímo v on-line formuláři (po kliknutí na tlačítko se objeví dialogové okno, do kterého ohlašovatel zadá přístupové údaje do datové schránky příslušného subjektu, za který je odesíláno vyplněné hlášení!)
NEBO
3. Uložit vyplněný on-line formulář do svého počítače tlačítkem na konci každého formuláře „Uložit XML“ a odeslat jako přílohu datové zprávy datovou schránkou do datové schránky s názvem: „ISPOP a CRŽP (Ministerstvo životního prostředí)“; ID: uednwmb
Pozn.: Využít možnosti „Odeslat do datové schránky“ může pouze subjekt, který má zřízenou vlastní datovou schránku.
Kontrolu, zda bylo hlášení v pořádku doručeno do ISPOP a má všechny náležitosti, můžete provést po přihlášení do svého účtu na stránkách www.ispop.cz – vpravo tlačítko „Do ISPOP“.
V systému uživatel zvolí v horní liště "Přijatá hlášení" - "Přehled doručených hlášení“. V tabulce "Záznamy" je k dispozici seznam zaslaných hlášení, ve sloupci „Stav dokumentu“ si zkontrolujete, zda hlášení „Čeká na vyřízení“ případně „Stav Hlášení“ je ve stavu „Přiděleno ověřovateli (čeká na ověření)“. Jedná se o ekvivalentní stavy a oba znamenají že hlášení bylo do ISPOP v pořádku doručeno.
Pokud ověřovatel již hlášení ověřil, je stav dokumentu „Vyřízeno“ - odpovídá stavu hlášení:
- u nepoplatkových hlášení - „Ověřeno“ nebo „Vráceno k doplnění/doplněno“,
- u poplatkových hlášení – „Rozhodnutí o stanovení daně §147 “ nebo „Vady podání §74 “, příp. ”Nahrazení dodatečným/opravným přiznáním”, “Daňové řízení zastaveno §106”.
V takovém případě je HLÁŠENÍ PODÁNO.
HLÁŠENÍ NENÍ PODÁNO
- Pokud se dané hlášení v tabulce Záznamy nenachází, doporučujeme zkontrolovat nastavení filtrů, příp. rozšířeného filtru nebo použít tlačítko „Vymazat filtr“ (vpravo pod filtrovacími poli) a poté kliknout na tlačítko „Vyhledat“ (vpravo pod filtrovacími poli). Pokud ani po té dané hlášení nenaleznete na svém účtu ISPOP, hlášení není podáno.
- Pokud je dané hlášení v tabulce Záznamy, pak je ještě nutné zkontrolovat, v jakém stavu se nachází, tzn. sloupec ”Stav dokumentu“ pokud je u daného hlášení uveden stav dokumentu „Není zpracovatelné“ je v zaslaném formuláři minimálně jedna validační chyba – takové hlášení nebylo předáno ověřovateli k ověření a zpracovatel hlášení musí v hlášení opravit validační chyby a zaslat nové řádné hlášení (hlášení má přiděleno pouze Číslo dokumentu, ale nikoli Evidenční číslo hlášení).
Seznam chyb ve formuláři je možné si zobrazit po otevření detailu hlášení, kde na kartě “Kontroly” jsou vypsány “Validační chyby” - hlášení je nezpracovatelné z důvodu uvedeného v řádku/řádcích označených ve sloupci “Závažnost” jako “Chyba”.
Pokud máte vlastní program (komerční software) zpravidla pro průběžnou evidenci údajů ke konkrétnímu hlášení, je možné hlášení vygenerovat pomocí tohoto programu (softwaru) v podobě XML soubor. Podmínkou je dodržení datového standardu vyhlášeného pro dané hlášení a příslušný ohlašovaný rok. Je tedy nutné ověřit si u svého poskytovatele, zda je „výstup“ (hlášení/soubor s příponou .XML) z tohoto programu (software) v platném datovém standardu pro příslušný ohlašovaný rok, případně jej požádat o aktualizaci.
V případě problémů s odesláním se primárně obracejte na dodavatele svého SW.
Doba zpracování hlášení se liší dle způsobu zaslání – pokud je hlášení odesláno přes tlačítko „Odeslat“ v záhlaví i zápatí formuláře je doba zpracování v rozsahu několika minut. V případě zaslání hlášení prostřednictvím datové schránky se doba zpracování prodlouží, nejvýše v řádu desítek minut.
Oficiální čas zpracování se může prodloužit v závislosti na aktuálním vytížení systému. V období, kdy se blíží ohlašovací termín pro jednotlivé ohlašovací povinnosti přichází kolem 10 000 hlášení denně, které ISPOP musí zpracovat. Z tohoto důvodu může dojít ke zpoždění nad rámec obvyklé doby zpracování. Prosíme o trpělivost, vaše hlášení je ve frontě na zpracování. Před kontaktováním technické podpory si prosím vždy zkontrolujte, zda není hlášení v ISPOP ve vašem účtu již zpracováno.
Případné sankce jsou v kompetenci příslušného ověřovatele – úřadu, kterému ze zákona hlášení přísluší a dále pak kontrolních orgánů (krajský úřad, ČIŽP). Česká informační agentura životního prostředí je provozovatel elektronického systému a nepřísluší ji posouzení porušení zákona (ani termínu podání hlášení) - tedy ani udělování jakékoli sankce. Systém ISPOP přijímá hlášení bez ohledu na to, jaký je termín podání ze zákona.
Předmět hlášení u každého zaslaného hlášení identifikuje příslušnou ohlašovací jednotku, která není pro každou ohlašovací povinnost totožná – nejčastěji se jedná o subjekt, dále pak o provozovnu nebo místo užívání vody.
K rozlišení hlášení podaných za různé ohlašovací jednotky jednoho subjektu slouží tzv. "Předmět hlášení", který je složen z následujících údajů podle typu hlášení, např.
„Předmět hlášení“ je možné vysvětlit na příkladu předmětu hlášení pro Hlášení o produkci a nakládání s odpady (F_ODP_PROD):
- ohlašovaný rok/IČO subjektu, za který je hlášení podáno/IČZÚJ (územní kód dle adresy provozovny nebo zařízení) / číslo provozovny nebo zařízení
Na základě těchto údajů automatická kontrola (validace) vyhodnotí, zda se jedná o Řádné (první) nebo Doplněné (druhé a další) hlášení za danou ohlašovací jednotku.
Nejdříve je nutné, aby nový subjekt (nové IČO) bylo registrováno v systému CRŽP (viz registrace subjektu).
Dále - každá ohlašovací agenda má specifické podmínky, jakým způsobem ohlašovat v případě změny provozovatele (změny IČO) v průběhu roku:
- dle zákona o odpadech - hlášení F_ODP_PROD: hlášení za danou provozovnu podávají oba provozovatelé a to každý za „svou“ část roku, pokud za jejich IČO vznikla ohlašovací povinnost, tzn., pokud původce odpadu v součtu za všechny provozovny daného subjektu (za IČO) vyprodukoval nebo nakládal s více než 600 kg nebezpečných odpadů a / nebo s více než 100 tunami ostatních odpadů.
- dle zákona o ochraně ovzduší - hlášení údajů souhrnné provozní evidence F_OVZ_SPE: hlášení za jednotlivé provozovny ovzduší (OVZ) podává ZA CELÝ ROK nový provozovatel (tedy nové IČO); nejdříve musí nový provozovatel na svém účtu CRŽP přijmout nabídku provozovny OVZ zadanou původním provozovatelem (pokud je k dispozici) nebo zaregistruje „novou/nové" provozovnu/ny OVZ; systém CRŽP provozovně OVZ nového provozovatele přidělí nové IČP.
POZNÁMKA: v systému CRŽP může původní provozovatel vytvořit „Nabídku" provozovny OVZ a nový provozovatel má možnost tuto „Nabídku" přijmout. Nový provozovatel pouze změní název provozovny OVZ v souladu s názvem nového subjektu (kontrola na prvních 5 znaků, včetně rozlišení malých a velkých písmen) a systém CRŽP této provozovně OVZ přidělí nové IČP. Ohlašovatel tak nemusí vyplňovat (opětovně) všechny údaje, které jsou při registraci „nové" provozovny OVZ nutné.
Samozřejmě doporučujeme provést kontrolu „převzatých" údajů, zejména
- pokud provozovna OVZ nemá vyplněn kód adresního místa, ale kód adresního místa existuje, je nutné doplnit adresní údaje až na kód adresného místa;
- pokud provozovna OVZ nemá vyplněn kód adresního místa, protože kód adresního místa neexistuje (zpravidla nemá přiděleno číslo popisné/orientační), je nově požadováno vyplnění čísla parcely.
UPOZORNĚNÍ: podání poplatkového přiznání F_OVZ_POPL za danou provozovnu OVZ - doporučujeme se obrátit přímo na správce poplatku, tj., příslušný krajský úřad, příp. Magistrát hl.m.Prahy;
- dle zákona o IRZ a ISPOP - hlášení do Integrovaného registru znečišťování F_IRZ: hlášení za jednotlivé provozovny IRZ podává ZA CELÝ ROK nový provozovatel (tedy nové IČO); nejdříve musí nový provozovatel vyplnit PŘÍMO v CRŽP žádost „Změna provozovatele provozovny IRZ", která podléhá schválení operátorem IRZ. Po schválení žádosti se IČP provozovny IRZ NEMĚNÍ.
Samozřejmě doporučujeme po schválení změny provozovatele provést kontrolu převzatých údajů.
- dle zákona o vodách – tzv. bilanční hlášení na povodí (F_VOD_ODBER_POVR, F_VOD_ODBER_PODZ, F_VOD_VYPOUSTENI, F_VOD_AKU): doporučujeme se obrátit na příslušný podnik povodí, který eviduje dané místo užívání vod (MUV) a k danému MUV eviduje PROVOZOVATELE, který má podávat hlášení za dané MUV;
- hlášení za vypouštění vod F_VOD_38: doporučujeme se obrátit na příslušný vodoprávní úřad (ORP nebo krajský úřad);
- poplatková přiznání za odběr podzemních vod (F_VOD_PV) a za vypouštění (F_VOD_OV): doporučujeme se obrátit na Správce daně, tj. Státní fond životního prostředí (SFŽP).
2. Kontrola odeslaného hlášení ze strany příslušného ověřovatele
V případě, že Vám ověřovatel podané hlášení vrátí k opravě – k doplnění (stav hlášení v ISPOP "Vráceno k doplnění/doplněno") nebo Vy sami chcete podat opravné hlášení, podejte celé hlášení se správnými údaji (opravené) jako hlášení "Doplněné".
Hlavním předpokladem k odeslání doplněného hlášení je existence řádného hlášení, kterému v systému ISPOP bylo přiděleno Evidenční číslo hlášení ve tvaru „1234567“ (nejen Číslo dokumentu ve tvaru „ISPOP_1234567“). Jedná se o hlášení, které bylo systémem řádně zpracováno a je validní. Do doplněného hlášení se pak uvádí Evidenční číslo řádného (prvního) hlášení, aby bylo zřejmé, ke kterému hlášení se doplněné hlášení zasílá.
Odeslání doplněného (opraveného hlášení s kompletními údaji) je možné provést několika způsoby, vždy je nutné se přihlásit do účtu na www.ispop.cz svými přihlašovacími údaji a vstupem do systému přes tlačítko „Do ISPOP“.
- Předvyplnit pouze základními informacemi z registru - do formuláře se vyplní pouze údaje o subjektu, případně provozovně/místu užívání vody a zpracovateli (údaje, které jsou vedeny v CRŽP); všechny ohlašované údaje musí uživatel vyplnit.
- Předvyplnit daty z předchozího autorizovaného hlášení – zvolte v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Vyplnění hlášení“. Postupujte stejnými kroky, jako při vyplňování prvního (řádného hlášení), tj. pokud zastupujete v systému více subjektů (ohlašovatelů), je nutné v 1. kroku „Výběr ohlašovatele“ vybrat subjekt, za který je hlášení podáno. V 2. kroku ve „Výběr hlášení“ vybíráte typ hlášení, které budete opravovat. V 3. kroku „Ostatní volby“ zvolte „Předvyplnit daty z předchozího autorizovaného hlášení“. Do filtru zadejte rok, za který chcete vyplnit opravné hlášení a případně Číslo provozovny v případě, že vybraný typ hlášení jste podávali za různé provozovny, a stiskněte tlačítko „Vyhledat“. V tabulce „Záznamy“ se zobrazí příslušné hlášení a klikem na toto hlášení si předvyplníte nové opravné hlášení daty, které byly uvedené v prvním (řádném) hlášení.
- Předvyplnit daty z externího souboru - nahrání XML souboru do nového (doplněného/opravného) hlášení – soubor XML, který jste si uložili před odesláním řádného hlášení tlačítkem „Uložit XML“ do svého počítače. Pokud nemáte k dispozici soubor XML řádného hlášení, můžete si jej uložit do svého PC po přihlášení do účtu – zvolte v horní liště záložku „Přijatá hlášení“ -> „Přehled doručených hlášení“ a v tabulce Záznamy vyberte konkrétní hlášení, které chcete opravit (ke kterému chcete odeslat doplněné hlášení). Ve sloupci „Akce“ vyberte ikonu listu („Detail“) a v Detailu dole přes tlačítko „Originál“ si stáhnete podané řádné hlášení ve formátu XML do svého počítače. Další postup pro využití souboru XML je následující – zvolte v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Vyplnění hlášení“. Postupujte stejnými kroky, jako při vyplňování prvního (řádného hlášení), tj. pokud zastupujete v systému více subjektů (ohlašovatelů), je nutné v 1. kroku „Výběr ohlašovatele“ vybrat subjekt, za který je hlášení podáno. V případě, kdy zastupujete jen jeden subjekt (ohlašovatele), výběr subjektu se provede automaticky a rovnou vybíráte v 2. kroku „Výběr hlášení“ typ hlášení, které budete opravovat. V 3. kroku „Ostatní volby“ zvolte „Předvyplnit daty z externího souboru“, nahrajte soubor XML v části „Vložte dokument obsahující XML data hlášení“ a stiskněte tlačítko „Dále“ a „Vyplnit formulář“.
- Předvyplnit daty z autorizovaného hlášení v tomto roce pro podání doplněného/dodatečného/opravného hlášení - v případě, kdy chcete opravit hlášení, které jste podávali v tomto roce, využijte k podání doplněného hlášení tuto možnost. Přímo do formuláře se automaticky načte evidenční číslo řádného hlášení a ohlašovatel jej nemusí dohledávat.
U prvních dvou výše uvedených postupů je nutné v záhlaví formuláře zaškrtnout možnost „Doplněné hlášení“ a zadat Evidenční číslo řádného hlášení, tak aby mohlo dojít k napárování původního (řádného) a nového (doplněného/opraveného). Evidenční číslo řádného hlášení zjistíte v záložce „Přijatá hlášení“ -> „Přehled doručených hlášení“ v tabulce Záznamy.
U čtvrté možnosti je evidenční číslo načteno automaticky.
POZOR! – Vyplnění správného Evidenčního čísla hlášení (ve tvaru 123456) v doplněném hlášení věnujte zvýšenou pozornost. ISPOP automaticky kontroluje vazbu mezi řádným a doplněným podáním a nezpracuje doplněné hlášení, pokud ohlašovatelem vyplněné Evidenční číslo neodpovídá již zpracovanému řádnému podání za totožný Předmět hlášení (formulář, IČO, ohlašovací jednotka). Stejně tak nezpracuje druhé řádné hlášení za daný Předmět hlášení.
POZOR! Doplněné podání znamená podání opraveného úplného hlášení v elektronické podobě a v platném datovém standardu (nelze zaslat pouze opravené části hlášení!).
Pokud Vám není zřejmý důvod vrácení hlášení k doplnění, kontaktujte ověřovatele, který toto hlášení vrátil k doplnění. Informace o tom, který úřad Vaše hlášení zpracovává, naleznete (mimo jiné) ve Vašem uživatelském účtu v záložce "Přijatá hlášení" -> „Přehled doručených hlášení“. V tabulce "Záznamy" máte zobrazen seznam hlášení; klikněte na ikonu ve sloupci „Akce“, otevře se nové okno s detailními informacemi o daném hlášení a na kartě "Detailní informace" je uveden ověřovatel (úřad), který Vaše hlášení vrátil k doplnění. Podrobnější informace o ověřovateli naleznete na kartě "Historie" v řádku "K doplnění/doplněno" nebo na kartě "Poznámka".
V systému ISPOP je možné dohlašovat údaje za předcházející 3 ohlašované roky. Nicméně uživatelům jsou k dispozici tzv. HTML neboli on-line formuláře. Ty je možné vyplnit po přihlášení do systému ISPOP na www.ispop.cz, přes tlačítko „Do ISPOP“, v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Vyplnění hlášení“ a v části 2 „Výběr hlášení“ si v sekci „Filtr“ a kolonce „Rok“ zvolí za jaký ohlašovací rok má požadované hlášení vyplnit.
V případě, že Vám ověřovatel podané hlášení vrátí k opravě – k doplnění (stav hlášení "K doplnění/doplněno") podává ohlašovatel celé hlášení se správnými údaji (opravené) jako hlášení "Doplněné" s uvedením Evidenčního čísla řádného (prvního) hlášení za danou ohlašovací jednotku, tzv. "Předmět hlášení" - VYJÍMKOU je oprava údajů identifikující ohlašovací jednotku ("Předmět hlášení").
K rozlišení hlášení podaných za různé ohlašovací jednotky jednoho subjektu slouží tzv. "Předmět hlášení", který je složen např. u hlášení F_ODP_PROD z následujících údajů:
- ohlašovaný rok
- IČO subjektu, za který je hlášení podáno
- IČZÚJ – územní kód dle adresy provozovny, tedy vzniku odpadu
- číslo provozovny.
Na základě těchto údajů automatická kontrola (validace) vyhodnotí, zda se jedná o Řádné (první) nebo Doplněné (druhé a další) hlášení za danou ohlašovací jednotku.
Nejčastějším důvodem vrácení hlášení za odpady k doplnění příslušným úřadem ORP je neuvedení správné adresy nebo čísla provozovny, za kterou je hlášení podáváno. V opravném hlášení, ve kterém jste provedli změnu výše uvedených údajů, NENÍ „Předmět hlášení" totožný s prvním hlášením; opravné hlášení musíte tedy podat jako Řádné, NIKOLI jako Doplněné.
Doporučujeme tuto skutečnost uvést do pole "Poznámka" s uvedením, kdy bylo za tuto ohlašovací jednotku podáno Řádné (první) hlášení s nesprávnými údaji a opravené hlášení tedy nemohlo být podáno jako „Doplněné".
Pozn.: Důvod vrácení hlášení k doplnění byla automaticky zaslán na e-mail uvedený v hlášení v údajích o zpracovateli hlášení. V systému ISPOP naleznete důvod vrácení ve Vašem uživatelském účtu ISPOP -> „Přijatá hlášení" -> „Přehled doručených hlášení" - tabulka "Záznamy", kde máte zobrazen seznam hlášení. Klikněte na ikonu „Detail“ ve sloupci „Akce“, otevře se nové okno s detailními informacemi o daném hlášení a na kartě "Historie" v řádku "K doplnění/doplněno" a sloupci „Poznámka“ nebo na samostatné kartě “Poznámka” naleznete důvod vrácení hlášení.
Hlášení, které se nachází ve stavu „Přiděleno ověřovateli (čeká na ověření)“, což odpovídá Stavu dokumentu "Čeká na vyřízení", JE ŘÁDNĚ PODÁNO (je validní – v platném datovém standardu a bylo mu přiděleno Evidenční číslo hlášení). Příslušný úřad, který provádí kontrolu hlášení (ověřovatel) má toto hlášení k dispozici ve svém účtu.
Ověření, resp. kontrola hlášení a označení hlášení za zkontrolované (Stav dokumentu “Vyřízeno”) je na ověřovateli, který je ke kontrole příslušný dle platných právních předpisů. Provozovatel systému ISPOP neovlivní, kdy a jak ověřovatele označí hlášení jako “Vyřízené”.
Notifikační e-mail je pouze informace o tom, že ověřovatel - Správce daně vydal platební výměr dle § 147 Daňového řádu (resp. ověřovatel - pracovník příslušného úřadu kliknul na tlačítko "Rozhodnutí o stanovení daně (§ 147 DŘ)" v systému ISPOP - záložce přístupné pouze ověřovatelům ("Ověření hlášení") - po kontrole Vámi podaného hlášení - přiznání; informace, že byl vydán platební výměr, je také na účtu ISPOP u daného hlášení, ale vlastní Rozhodnutí - platební výměr je doručován ověřovatelem mimo ISPOP a to standardním způsobem k rukám statutárního zástupce (zpravidla datovou schránkou).
Identifikace ověřovatele je k dispozici po přihlášení na váš účet v ISPOP na www.ispop.cz – tlačítko „Do ISPOP“ -> v horní liště „Přijatá hlášení“ -> "Přehled hlášení" - tabulka Záznamy – ikona listu ve sloupci „Akce“ -> Detail u příslušného hlášení – otevře se nové okno a na kartě "Historie" ve sloupci „Uživatel“ u stavu "Vydáno stanovisko" je přihlašovací jméno ověřovatele. Někteří ověřovatelé vypisují také poznámku k hlášení (sloupec „Poznámka“ v tomtéž řádku na kartě Historie).
3. Chyby a chybové hlášky v systému
Pravděpodobně máte ve svém prohlížeči nastavený zákaz vyskakovacích oken, který je nutné zrušit. Ověřte pohledem na monitor, kde se podle použitého internetového prohlížeče (Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox aj.) zobrazí ikona nebo přímo text oznamující, že jsou zablokována vyskakovací okna a možnost volby, zda je chcete povolit.
Další možností je nastavení přímo v prohlížeči, v kterém pracujete: vpravo nahoře je ikona tří teček, nebo tří čárek pod sebou, kde je k dispozici menu -> Nastavení -> Soukromí a zabezpečení -> Oprávnění / Nastavení webu -> Vyskakovací okna a zde odkliknout možnost „Blokovat vyskakovací okna“. Konkrétně viz samostatný průvodce. Další možností je také využití jiného prohlížeče – každý prohlížeč může mít v daném počítači jeho uživatel nastaven odlišným způsobem.
V případě dalších problémů doporučujeme se obrátit na písemnou podporu (tlačítko „Zaslat dotaz“ na portálu systému ISPOP – www.ispop.cz), s podrobnějším popisem problému (a uvedením svého telefonického kontaktu).
Pokud Vám na monitoru Vašeho PC vyskočí nějaké chybové hlášení, pošlete prosím printscreen (náhled obrazovky), abychom mohli Váš problém řešit konkrétněji. Případně popište detailně, v jakém kroku se problém zobrazuje.
S velkou pravděpodobností se snažíte přihlásit v době, kdy je ohlášena pravidelná odstávka systému. Jejich přehled je k vždy k dispozici na webu www.ispop.cz a www.crzp.cz - Plánované odstávky.
Pokud není na stanovený den a čas plánována odstávka systému další možností je, že se webová stránka nezobrazí z důvodu, že máte stránku tzv. nakešovanou. Keš (anglicky cache) je program nalézající se mezi vaším počítačem a serverem, kterému váš webový prohlížeč zasílá požadavky na jednotlivé stránky. Jakmile pak jde stránka přes keš zpátky do vašeho prohlížeče, keš si ji uloží a při dalším stejném požadavku ji nabídne, místo aby byl obtěžován původní server. Všechny moderní prohlížeče už dnes mají vlastní keš, kešování podporují také nejrůznější routery, brány a proxy servery.).
Webovou stránku je nutné tedy aktualizovat, např. pomocí kombinace kláves „CRTL+F5“ (horní řada na klávesnici k počítači). Případně můžete použít jiný prohlížeč.
Odkaz na stránky, kde je i návod, jak postupovat: http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Aktualizujte_svou_cache.
4. Specifické dotazy pro odpadová hlášení
Původci odpadů mají povinnost ohlašovat produkci a nakládání s odpady v případě, že produkují nebo nakládají s odpady v množství větším než 100 t ostatního odpadu nebo 600 kg nebezpečného odpadu v souhrnu za celou společnost za kalendářní rok (dle § 95 odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, v platném znění).
Pokud produkce odpadů původce (tj. množství odpadů za všechny provozovny spadající pod jedno IČO) za uplynulý kalendářní rok překročila výše uvedené limity, vztahuje se na původce ohlašovací povinnost a je povinen zaslat pravdivé a úplné hlášení o druzích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi (za každou provozovnu zvlášť) obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa provozovny. Hlášení (Hlášení o produkci a nakládání s odpady – příloha č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady) se zasílá prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí – ISPOP.
Provozovatelé zařízení jsou povinni zaslat roční hlášení o produkci a nakládání s odpady v případě, že v uplynulém kalendářním roce na daném zařízení nakládali s odpadem (zde není určen žádný množstevní limit). Rovněž toto hlášení se zasílá obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa provozovny a jeho zaslání se provádí opět prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí – ISPOP.
Provozovatel zařízení je povinen zaslat toto hlášení i v případě, že v zařízení nebylo po celý uplynulý kalendářní rok nakládáno s odpady, aniž by byl provoz zařízení celoročně přerušen. Hlášení nezasílá provozovatel zařízení a obchodník s odpady, jejichž provoz nebo činnost byly přerušeny po celý uplynulý kalendářní rok.
V případě, že máte u jednoho katalogového čísla odpadu více partnerů (např. byl odpad předán 2 svozovým společnostem), lze pomocí tlačítka „+ Přidat řádek stejného katalogového čísla odpadu“ přidat více záznamů o partnerech.
Například: Vlastní produkce odpadu 200301 (Směsný komunální odpad) je 10 t. Z toho byly 3 t předány Partnerovi č. 1 a 7 t Partnerovi č. 2.
- V prvním řádku daného katalogového čísla odpadu uveďte celkovou produkci daného odpadu, tedy 10 t, s kódem nakládání A00.
- Poté tlačítkem „+ Přidat řádek stejného katalogového čísla odpadu“ pod pořadovým číslem daného odpadu přidejte další řádek stejného katalogového čísla.
- Do sloupce 7 (Kód způsobu nakládání) vepište, nebo pomocí číselníku doplňte příslušný kód nakládání (pro předání vlastního vyprodukovaného odpadu použijte kód nakládání AN3).
- Vyplňte množství předané Partnerovi č. 1 (3 t) a zadejte informace o partnerovi. Po zadání kódu nakládání se pole ve sloupci 8 červeně ohraničí. Pro vstup do tabulky pro výběr nebo editaci partnera je třeba kliknout na šedý obdélník se třemi tečkami na konci pole sloupce 8.
- Stejným postupem přidejte další řádek stejného katalogového čísla odpadu, doplňte příslušný kód nakládání (pro předání vlastního vyprodukovaného odpadu použijte kód nakládání AN3) a zadejte množství předané Partnerovi č. 2 (7 t), atd.
Tímto postupem je možné zadat libovolný počet partnerů (řádků) u stejného katalogového čísla a kategorie odpadu. Součet množství daného katalogového čísla odpadu ve sloupci 6 musí odpovídat součtu množství tohoto katalogového čísla odpadu ve sloupci 5.
Stejný postup platí i pro případ, že odpad přebíráte od původců nebo jiných oprávněných osob.
Víme, že údaje v RES (Rejstřík ekonomických subjektů), který byl oficiálně předán Českým statistickým úřadem Ministerstvu životního prostředí a následně provozovateli ISPOP, obsahuje nepřesné údaje tohoto typu. Z tohoto důvodu je kontrola v ISPOP podána jako „Upozornění (nezabraňují podání hlášení)". Slouží tedy pouze k upozornění na nesoulad v adrese a v tomto případě jej ignorujte a hlášení (pokud neobsahuje „Validační chyby") podejte.
Pokud stavební činnost, při niž vznikly odpady, probíhala na několika územích, která spadají do působnosti různých obecních úřadů obcí s rozšířenou působnosti (ORP), pak musí ohlašovatel na základě průběžné evidence odpadů stanovit, kolik odpadů na konkrétních územích příslušných ORP vzniklo (musí tedy množství odpadů rozdělit podle místa jejich vzniku na jednotlivá území ORP), a musí podat hlášení na všechna ORP, na jejichž území činnosti probíhaly.
Pokud ohlašovatel prováděl několik staveb v rámci jednoho ORP, pak odpady z těchto staveb hlásí souhrnně za celé ORP.
Do údajů o provozovně (místě prováděni stavební činnosti) vyplňte následující: Číslo provozovny: zapsat kód ORP, na jehož území probíhala stavba a kde vznikaly odpady - např. 5105, Název provozovny, příp. také ulice: zde zapsat např. „stavební činnost na ORP 5105“, Název obce: zde uvést název obce/města, ve kterém sídlí úřad ORP nebo SOP (správní obvod hl. m. Prahy) - např. Liberec (pro ORP 5105) ZUJ: vybrat ZUJ města, ve kterém sídlí ORP nebo SOP, na jehož území byla stavba prováděna (tzn. pro příkladové ORP 5105 vybrat ZUJ Liberce).
Na obce se dle § 5 odst. 1 písm. c), zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, vztahují povinnosti původců odpadů. Obce jsou tedy povinny nastavit obecní systém odpadového hospodářství („obecní systém“) pro soustřeďování komunálního odpadu, a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. ledna 2025 rovněž textilu, vznikajícího na jejich katastrálním území. Tento obecní systém stanovují na základě vydání obecně závazné vyhlášky. Obecní systém následně využívají občané obce a odkládají na místech k tomu určených vyprodukovaný komunální odpad.
Do tohoto systému se mohou zapojit i podnikatelské subjekty, a to na základě písemné smlouvy uzavřené mezi podnikatelským subjektem a obcí. V takovém případě musí obec obecně závaznou vyhláškou, kterou nastavila obecní systém, stanovit alespoň druhy odpadu, které může právnická nebo podnikající fyzická osoba předávat do obecního systému, způsob určení výše úhrady za zapojení do obecního systému a způsob jejího výběru.
Pokud právnická nebo podnikající fyzická osoba předá do obecního systému veškerý komunální odpad, jehož je původcem, nevede průběžnou evidenci odpadů podle tohoto zákona ani neplní ohlašovací povinnosti podle tohoto zákona pro odpad, se kterým se do obecního systému zapojila.
V případě, že je podnikatelský subjekt zapojen jen s některým komunálním odpadem, je třeba ve formuláři dle přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb. vybrat „ANO“ v položce „Provozovna je zapojena do systému sběru komunálního odpadu obce“ a v hlášení uvést všechny komunální odpady, které v ohlašovaném roce vyprodukoval.
Obce zvolí „NE“, protože obec sama sebe nemůže zapojit do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů obce.
V případě, že se jedná o partnera typu oprávněná osoba (s Identifikačním číslem zařízení – IČZ) nebo obchodník s odpady (s Identifikačním číslem obchodníka – IČOB), doporučujeme zkontrolovat faktury nebo vážní lístky, které Vám partner předal. Konkrétní údaj lze také nalézt v Registru zařízení, obchodníků a spisů (https://isoh.mzp.cz/RegistrZarizeni/Main/Mapa ).
Pokud se jedná o Identifikační číslo provozovny (IČP) původce odpadu, lze IČP některých provozoven dohledat v Registru živnostenského podnikání (www.rzp.cz). V případě, že původce nemá k dané provozovně přidělené identifikační číslo ze strany živnostenského úřadu, pravděpodobně používá tzv. interní, jím zvolené IČP. V případě, že Vám toto IČP nebylo při přejímce odpadu sděleno, kontaktujte původce a IČP si vyžádejte.
V případě, že se jedná např. o přejímku odpadů ze stavební činnosti, za IČP se uvádí číslo ORP (obce s rozšířenou působností) nebo SOP (správního obvodu Prahy), na jejímž území byly odpady vyprodukovány.
V případě velkých obcí, které jsou rozčleněny na více celků, jsou v katalogu uvedeny pouze názvy částí (např. SE NEUVÁDÍ „Ostrava – Mariánské Hory a Hulváky“, ale POUZE „Mariánské Hory a Hulváky“).
Ano, můžete. Pro jistotu si ověřte, zda používáte aktualizovaný software pro aktuální ohlašovací období, což by mělo zaručit generování hlášení ve správném datovém standardu. Informace o tom, zda vyexportovaná data odpovídají tomuto standardu, Vám poskytne dodavatel tohoto softwaru.
Další informace naleznete na webových stránkách ISPOP v záložce TECHNICKÉ POŽADAVKY → DATOVÉ STANDARDY.
S největší pravděpodobností je hlášení ve formátu xml, které jste importoval do on-line formuláře, správně, nicméně nahrané (importované xml) neodpovídá datovému standardu.
Ministerstvo životního prostředí a Česká informační agentura životního prostředí garantují správnost fungování online formuláře, pokud jsou tyto vyplňovány přímo v daném online formuláři. Problém spočívá v označení partnerů uvedených v hlášení – externí poskytovatel využívá své interní číslování partnerů (u každého kódu, který partnera vyžaduje) a toto číslování pak v xml hlášení v přehledu partnerů využije.
Tzn., že Vám dodavatel poskytl hlášení (xml soubor) správně, ale další práce s ním (nahrání tohoto xml souboru do online formuláře) způsobí, že hlášení není zpracovatelné (hlásí chybu, kterou uvádíte).
Řešením je hlášení zaslat jako poskytnutý xml soubor přímo z Vaší datové schránky jako přílohu datové zprávy do datové schránky pro příjem hlášení a registrací s názvem: "ISPOP a CRŽP (Ministerstvo životního prostředí)"; ID: uednwmb (nicméně bez kontroly, kterou umožňuje online formulář) nebo se obrátit na poskytovatele, aby Vám hlášení upravil pro použití v online formuláři (vzestupné číslování partnerů, tzn. první partner = 1, druhý partner = 2 atd.).
U některého hlášení pravděpodobně nebyl dodržen datový standard – např. nebylo vyplněno povinné pole, nebyl dodržen požadovaný formát, byl vícekrát připojen elektronický podpis apod., proto hlášení neprošlo systémovou kontrolou ISPOP a skončilo jako nezpracovatelné.
Před odesláním hlášení vždy zkontrolujte, zda jsou vyplněny všechny povinné údaje, zejména pokud používáte vlastní software pro generování xml souborů s hlášením.
V případě, že je právnická nebo podnikající fyzická osoba zapojena do obecního systému a předá do něj veškerý komunální odpad, jehož je původcem, nevede průběžnou evidenci odpadů podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, a ani neplní ohlašovací povinnosti podle tohoto zákona pro odpad, se kterým se do obecního systému zapojila (§ 62 odst.3).
V případě, že je původce zapojen do systému sběru komunálního odpadu obce jen s některými jím produkovanými komunálními odpady, nevztahuje se na něj ustanovení § 62 odst. 3 a musí vést i ohlašovat evidenci všech komunálních odpadů, tedy i těch, se kterými je zapojen.
Vybere na listu č. 1 políčko „ANO“. Na listu č. 2 pak vyplní katalogové číslo, kód nakládání a množství vyprodukovaného/předávaného komunálního odpadu.
Množství odpadu musí původce určit na základě kvalifikovaného odhadu nebo po jeho zvážení na provozovně před předáním na určené místo sběru.
Vzhledem k tomu, že odpadová hlášení jsou již v podstatě všechna ověřena, doporučujeme informovat přímo ověřovatele (příslušné ORP), že první hlášení je špatně a podáváte "Doplněné hlášení". Jméno, příp. kontakt na konkrétního ověřovatele Vámi podaného Řádného (prvního) hlášení za danou provozovnu naleznete na svém účtu ISPOP v záložce "Přijatá hlášení" - "Přehled doručených hlášení" – ikona "Detail" ve sloupci AKCE, otevře se nové okno s detailními informacemi o daném hlášení a na kartě "Historie" v řádku „Ověřeno“ a sloupci UŽIVATEL.
V okně "Detail hlášení" máte také k dispozici pod tlačítkem "Originál" Vámi podané Řádné hlášení, které si můžete stáhnout do svého PC formát hlášení XML, uložit a opravit.
Ohlašovatel hlásí za:
- A) Provozovnu s adresou shodnou s adresou sídla – Provozovna, za kterou je hlášení podáváno, se nachází na adrese sídla. V případě ohlašování za mobilní zařízení ke sběru a výkupu odpadů (s IČZ) nebo obchodníka s odpady (s IČOB) se ohlašování provádí také na adresu sídla. Sídlem se rozumí adresa, na které právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání řídí své podnikatelské aktivity (nechává si zasílat korespondenci, uzavírá obchodní smlouvy, fakturuje apod.). V případě, že ohlašovatel zvolí tuto možnost, adresní informace o sídle budou automaticky přenesené z levé do pravé části formuláře.
- B) Provozovnu s adresou jinou, než je adresa sídla – takovou provozovnou se rozumí prostor, v němž je živnost/činnost provozována a která má jinou adresu než sídlo provozovatele. Za takovou provozovnu se považuje i území ORP (obce s rozšířenou působností) nebo SOP (správní obvod Prahy), na němž byla během ohlašovaného roku prováděna činnost (stavební, servisní, aj.), za kterou je podáváno hlášení.
Pokud ohlašovateli (subjektu) vznikla za předchozí kalendářní rok ohlašovací povinnost (původci odpadu vzniká ohlašovací povinnost v případě, že v součtu za všechny své provozovny a činnosti přesáhl produkci 600 kg nebezpečných nebo 100 t ostatních odpadů, dle § 95 odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech), je povinností podat samostatné hlášení za každou provozovnu, popř. činnost na území ORP (obce s rozšířenou působností). Pokud během ohlašovaného roku došlo ke změně umístění provozovny (např. přestěhováním) a subjektu vzniká ohlašovací povinnost, je nutné podat samostatné hlášení každé ORP, na jejímž území se provozovna nacházela. Pokud tedy byla provozovna první polovinu ohlašovaného roku na území ORP 1 a druhou polovinu roku na ORP 2, musí být podáno samostatné hlášení na ORP 1 i na ORP 2. Hlášení se poté liší adresními údaji provozovny a často i údaji na Listu č. 2.
5. Specifické dotazy pro formuláře VODA
Formulář F_VOD_38 neobsahuje pole pro zapsání povolených emisních limitů; údaje „Vyhodnocení na základě naměřených hodnot“ a naměřené hodnoty ze vzorků odebraných za ohlašovaný rok se povinně předávají jako součást řádně vyplněného hlášení (formulář F_VOD_38) v podobě tabulky ve formátu XLS, kterou ohlašovatel vloží pomocí tlačítka přímo ve formuláři "Příloha".
Požadovaná šablona tabulky je součástí vyhlášeného datového standardu a je ohlašovatelům k dispozici na www.ispop.cz -> "Datové standardy" v řádku pro F_VOD_38 odkaz "XLS".
Upozornění: Tabulku nelze přijmout do systému ISPOP samostatně! Vždy pouze jako přílohu, která je vložena do hlášení v poli „Příloha“ pomocí tlačítka „Příloha“!
Vysvětlení k příloze (tabulka ve formátu XLS) do hlášení F_VOD_38 podle § 38, odst. 6 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách
Způsob vyhodnocení na základě naměřených hodnot a vyplnění tabulky výsledky rozborů:
Pro účely zpracování dat podle níže uvedených postupů, se hodnoty stanovené laboratoří jako menší, než mez stanovitelnosti berou jako rovné 0.
Vyhodnocení plnění emisních limitů stanovených v povolení k vypouštění na základě naměřených hodnot se provádí pro každou výpusť zvlášť s tím, že jedna výpusť se uvede na jeden list v přiloženém xls souboru. Do excelovské tabulky se vyplní všechny naměřené hodnoty pro ukazatele uvedené ve vodoprávním povolení a určí se charakteristické hodnoty pro ty typy emisních limitů, které jsou uvedené v příslušném vodoprávním povolení.
Přehled typů emisních limitů a způsob jejich výpočtu:
„p“ - přípustná hodnota
Hodnota se zjistí tak, že se všechny naměřené hodnoty za sledované období seřadí od nejmenší po největší. Podle toho, kolik hodnot bylo měřeno, tolik hodnot se počínaje tou nejvyšší vyřadí. Počet hodnot je uveden v tabulce č. 1 (tabulka je převzata z přílohy č. 4 NV 61/2003 Sb.). Hodnota následující po poslední vyřazené je přípustná hodnota „p“. Přípustný počet vzorků nesplňujících v jednotlivých ukazatelích znečištění statisticky formulované limity („p“) ve vypouštěných odpadních vodách v období kalendářního roku naleznete v příloze č. 5 nařízení vlády č. 61/2003 Sb., v platném znění.
Příklad: Pokud sada povinně naměřených hodnot obsahuje 12 čísel, seřadí se podle velikosti a 2 nejvyšší se vyřadí. Třetí nejvyšší hodnota z původní sady dat se uvede do formuláře. Pokud je tato hodnota nižší než povolený emisní limit stanovený jako limit „p“, je tento limit splněn. V případě, že je uvedeným způsobem hodnota vyšší, není limit „p“ splněn.
Naměřené hodnoty
Pořadí hodnoty / Koncentrace ukazatele (mg/l)
- 10,65
- 11,83
- 12,36
- 13,00
- 13,26
- 13,70
- 14,79
- 15,20
- 16,71
- 17,14
- 17,30
- 18,79
Limit „p“ je 17,2 mg/l -> Charakteristická hodnota pro výše uvedenou sadu hodnot je 17,14 = Limit „p“ je splněn.
„m“ - nepřekročitelná hodnota
Všechny hodnoty naměřené za sledované období se seřadí podle velikosti a nejvyšší naměřená hodnota se uvede do formuláře. Je-li tato hodnota nižší než stanovený limit„m“, je emisní limit splněn, je-li vyšší, není splněn.
průměr
Do tabulky s hodnocením plnění se vypíše aritmetický průměr ze všech naměřených hodnot s tím, že se neprovádí test na odchýlené hodnoty. Všechny naměřené hodnoty se sečtou a vydělí počtem naměřených hodnot.
minimální účinnost v %
Pro vyhodnocení tohoto typu limitu jsou třeba hodnoty rozborů nejen na odtoku z ČOV, ale z přítoku na ČOV. Z obou souborů hodnot se spočítají aritmetické průměry. Účinnost se pak určí tak, že se hodnota na odtoku vydělí hodnotou na přítoku; takto získaná hodnota se odečte od jedné a vynásobí 100.
Pokud je takto určená hodnota účinnosti vyšší než hodnota stanovená v povolení, je tento emisní limit splněn.
Příklad:
Naměřené hodnoty
Pořadí hodnoty / Koncentrace ukazatele na odtoku / Koncentrace ukazatele na přítoku (mg/l)
- 10,65 42,97912
- 11,83 56,93981
- 12,36 63,64678
- 13,00 69,69231
- 13,26 79,64534
- 13,70 68,73338
- 14,79 88,36282
- 15,20 77,48819
- 16,71 107,6001
- 17,14 73,76717
- 17,30 106,2581
- 18,79 77,00328
Výpočet průměrných hodnot:
Odtok = 14,56 mg/l Přítok = 76,01 mg/l
Výpočet účinnosti % = 100 –100*(Odtok - Přítok) = 100 – 100 * (14,56/76,01) = 80,33
Je-li emisní limit stanovený v povolení jako účinnost 75 %, pak je tento limit splněn.
roční množství
Pro stanovení této hodnoty je třeba mimo údaje o koncentracích ukazatelů znečištění na odtoku z ČOV mít k dispozici i hodnoty týkající se množství vypuštěné odpadní vody. Z naměřených koncentrací se spočítá roční průměrná hodnota. Ta se pak vynásobí množstvím vody vypuštěné za rok. Pokud je výsledek nižší než limit uvedený v povolení, je požadavek splněn.
poměrné množství
Emisní limit stanovený jako poměrné množství je definován jako množství vypouštěného znečištění v jednotkách hmotnosti látky nebo skupiny látek na jednotku hmotnosti látky nebo suroviny použité při výrobě nebo výrobku. Pro stanovení této hodnoty je nutné mít k dispozici mimo údaje o koncentracích ukazatelů znečištění na odtoku z ČOV mít k dispozici i hodnoty týkající se množství vypuštěné odpadní vody a množství suroviny, ke které se vypouštěné znečištění vztahuje. Tato informace je vždy uvedena ve vodoprávním povolení. Postup je obdobný jako v případě výpočtu ročního množství. Vypočtené roční množství vypouštěného znečištění se vydělí množstvím látky nebo skupiny látek na jednotku hmotnosti látky nebo suroviny použité při výrobě nebo výrobku. Pokud je výsledné číslo pod takto stanoveným emisním limitem, je požadavek vodoprávního povolení splněn.
rozmezí hodnot
Stanovuje se ve vodoprávním povolení pro ukazatel pH (reakce vody). Pokud jsou všechny naměřené hodnoty v průběhu rozhodného období v intervalu stanoveném povolením, je limit plněn.
Pozn.: V případě, že ve vodoprávním povolení je uveden starý a již zrušený ukazatel NEL, může ohlašovatel koncentrační údaje tohoto ukazatele zadat jako hodnoty Uhlovodíky C10-40. Toto je řešení přechodné a provozovatel by si měl nechat při další revizi vodoprávního povolení nechat stanovit limit místo pro NEL pro C 10-40.
Formulář pro ohlášení údajů pro vodní bilanci (formuláře pro podniky povodí) není možné zobrazit a vyplnit, pokud není u daného subjektu k dispozici v CRŽP příslušné místo užívání vody. Zda máte evidované místo užívání vody a zda jsou u něj evidovány správné údaje zjistíte po přihlášení do svého účtu Centrálního registru životního prostředí (CRŽP) www.crzp.mzp.cz – sekce „Místa užívání vody" -> "Přehled míst užívání vody“. Vzhledem k tomu, že evidence míst užívání vody se do CRŽP přenáší automaticky z evidence podniků povodí, v případě, že místo užívání vody nemáte v CRŽP k dispozici nebo jsou u něj evidovány chybné údaje, je nutné se obrátit na příslušný podnik povodí, u kterého má být/je místo užívání vody evidováno. Pracovník povodí provede kontrolu, příp. změnu v databázi a uvedená změna se nejpozději do 24 hodin propíše do CRŽP a poté bude také v systému ISPOP možné zobrazit správně předvyplněný formulář za toto místo užívání vody. Ve formuláři údaje předvyplněné z evidence podniků povodí nelze editovat/opravovat.
Nemusíte. Druh vyplňovaných ukazatelů jakosti vypouštěných vod se shoduje s výčtem ukazatelů, stanovených v povolení k nakládání s vodami – vypouštění vod.
Pokud tedy v povolení nemáte pro některé ukazatele znečištění stanovené limity jakosti vypouštěných vod, nemusíte je sledovat a tím pádem ani vyplňovat.
Vždy ohlašujte hodnoty pro ukazatele minimálně dle výčtu podle povolení, případně dle podmínek povolení, kde může být pro některé ukazatele stanovena pouze povinnost sledování.
Přednastavenou tabulku výčtu ukazatelů lze změnit přidáním či ubráním ukazatele. Pokud si tabulku pečlivě upravíte dle Vašich potřeb, zůstane její rozsah stejný i pro ohlašování v dalších letech.
6. Specifické dotazy pro formuláře OVZDUŠÍ
Nový provozovatel (IČO) musí být registrován v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP).
Původní provozovatel (původní IČO) provozovny ovzduší (dále provozovna OVZ) může ve svém účtu CRŽP nabídnout provozovnu OVZ (zadat „Nabídku na změnu provozovatele“ provozovny OVZ). Nový provozovatel (nové IČO) nabídku přijme a systém CRŽP přidělí této provozovně OVZ nové identifikační číslo (IČP) provozovny OVZ. Následně nový provozovatel upraví název provozovny OVZ tak, aby začínal názvem subjektu (názvem nového provozovatele), zkontroluje, zda jsou všechny údaje správné a příp. provede opravu (důležitá je kontrola adresních údajů, příp. čísla parcely).
V případě, že původní provozovatel (původní IČO) provozovny OVZ nezadal v CRŽP „Nabídku na změnu provozovatele“ dané provozovny OVZ, nový provozovatel (nové IČO) provede tzv. přeregistraci provozovny OVZ. Nově registrované provozovně OVZ systém CRŽP přidělí nové identifikační číslo (IČP) provozovny OVZ.
Postup registrace nové provozovny ovzduší naleznete v rychlém průvodci „Registrace provozovny ovzduší“ který je k dispozici na stránkách www.crzp.mzp.cz.
UPOZORNĚNÍ: Registrovat provozovnu ovzduší má oprávnění pouze uživatel daného subjektu “Správce subjektu“ nebo „Běžný uživatel“ s rolí „Správce vlastních provozoven OVZ“.
7. Specifické dotazy pro ohlašování do IRZ
IRZ = Integrovaný registr znečišťování životního prostředí.
Provozovna IRZ je definovaná nařízením č. 166/2006/ES o E-PRTR a navazujícím zákonem č. 25/2008 Sb., o IRZ a ISPOP.
Hlášení do IRZ podává v případě překročení ohlašovacích prahů pro úniky a přenosy POUZE ten provozovatel, který:
provozuje E-PRTR činnost uvedenou v příloze I Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006/ES
a/nebo
provozuje činnost podle § 3 odst. 2 uvedenou v příloze zákona č. 25/2008 Sb. (po novele zákonem č. 255/2016 Sb.).
Každá provozovna IRZ má přiděleno identifikační číslo provozovny (IČP), jež není vázáno na provozovatele (IČO) provozovny, ale přímo na provozovnu určenou mj. adresou a souřadnicemi.
Pokud dojde ke změně provozovatele (změně IČO) provozovny IRZ, je nutné provést převedení provozovny IRZ na nového provozovatele. Žádost o změnu provozovatele zadává Ohlašovatel (nový provozovatel provozovny IRZ) v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP). K zadání žádosti je oprávněn uživatel nového provozovatele „Správce subjektu“ nebo „Běžný uživatel“ s rolí „Správce vlastních provozoven IRZ“. Žádost pak ověřuje operátor systému CRŽP a pokud je vše v pořádku, žádost schválí.
Výsledek vyřízení žádosti (Schváleno/Zamítnuto) má provozovatel k dispozici v svém účtu CRŽP – „Provozovny IRZ“ – „Přehled žádostí provozoven IRZ“.
UPOZORNĚNÍ: vyřízení žádosti operátorem může trvat několik dní, podle množství žádostí v CRŽP!
IRZ je veřejný Integrovaný registr znečišťování. Povinnost ohlašovat údaje do IRZ, tzn. podat hlášení do IRZ (formulář F_IRZ) prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) vzniká v případě překročení ohlašovacích prahů pro úniky a přenosy POUZE tomu provozovateli, který:
- provozuje E-PRTR činnost uvedenou v příloze I Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006/ES
a/nebo
- provozuje činnost podle § 3 odst. 2 uvedenou v příloze zákona č. 25/2008 Sb. (po novele zákonem č. 255/2016 Sb.).
UPOZORNĚNÍ: provozování uvedené činnosti znamená, že souhlasí popis činnosti včetně projektované prahové kapacity. Pokud souhlasí popis, ale projektovaná kapacita je nižší než uvedená prahová, nejedná se o danou vyjmenovanou činnost. Provozovna, která neprovozuje žádnou vyjmenovanou činnost dle výše uvedeného, není provozovnou IRZ a neohlašuje do IRZ.
Činnosti dle přílohy zákona k IRZ naleznete PŘEHLEDNĚ přímo v příloze zákona na www.irz.cz - sekce OHLAŠOVÁNÍ – DOKUMENTY – odstavec PLATNÉ PRÁVNÍ PŘEDPISY – Zákon č. 25/2008 Sb., o IRZ a ISPOP (v platném znění).
Ohlašovatel/provozovatel (IČO), který provozuje činnost dle výše uvedeného (souhlasí popis vč. kapacity) a vznikne mu povinnost ohlásit za danou provozovnu a daný rok údaje do IRZ musí být registrován v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP) a mít registrovanou na svém účtu CRŽP provozovnu IRZ (více na crzp.mzp.cz – „Průvodce registrací provozovny IRZ“. Formulář pro vyplnění hlášení do IRZ za daný subjekt a registrovanou provozovnu IRZ je k dispozici v uživatelském účtu ISPOP po přihlášení www.ispop.cz - tlačítko „DO ISPOP“ - sekce Vyplnění formuláře -> Vyplnění hlášení.
8. Specifické dotazy pro ohlašování – KTSP
Formulář F_OVZ_KTSP pro podání Hlášení o kontrole technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o celkovém jmenovitém tepelném příkonu 10-300 kW včetně, sloužícího jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění podle § 17 odst. 1 písm. h) zákona č. 201/2012 Sb. naleznete po přihlášení na www.ispop.cz, po té se tlačítkem „DO ISPOP“ dostanete do svého uživatelského účtu ISPOP - sekce Vyplnění formuláře -> Vyplnění hlášení.
Je nutné mít v systému CRŽP registrovaný subjekt, který má povinnost kontrolu na základě oprávnění ohlásit, tzn. provést registraci své fyzické osoby (nepodnikající). Dále je nutné zkontrolovat, zda máte výrobcem přidělené oprávnění OZO zapsáno v systému CRŽP. Toto lze ověřit v přehledu oprávnění OZO, který je dostupný v systému CRŽP po přihlášení v sekci „Registr OZO“ a následně „Přehled oprávnění OZO“.
Samotné ohlášení již probíhá v systému ISPOP prostřednictvím ohlašovacího formuláře F_OVZ_KTSP více informací k procesu ohlášení je dostupné zde.
Při výběru hlášení k vyplnění je nutné vybrat v kroku 2a („Výběr oprávnění OZO“) vybrat to oprávnění, které chcete předvyplnit do ohlašovacího formuláře. Pokud jej tam nemáte, zkontrolujte, zda jej máte v systému CRŽP. Pokud dané oprávnění není v CRŽP, obraťte se na příslušného výrobce. Pokud dané oprávnění je v CRŽP, obraťte se na provozovatele systému.
Pole je povinné pouze v případě, provádíte-li kontrolu jiného kotle, než na který máte oprávnění. V poli “ID komunikace” ve formuláři F_OVZ_KTSP uvádějte číselný kód odkazující na komunikaci, která dokazuje, že provozovatel zdroje oslovil výrobce zdroje s dotazem, zda existuje odborně způsobilá osoba (OZO), která je schopna provést kontrolu za cenu do referenčního finančního limitu (záložka „Elektronická komunikace“ na adrese https://ipo.mzp.cz/).
Pokud výrobce provozovateli zdroje sdělí, že taková osoba neexistuje, případně do 30 dní neodpoví, vzniká možnost využít OZO jiného výrobce. ID komunikace Vám sdělí provozovatel zdroje a slouží kontrolním úřadům pro ověření. Vy jako OZO si od provozovatele vyžádejte i e-mail s šifrovaným odkazem na tuto komunikaci, abyste i Vy měl/a důkaz, že k oslovení výrobce došlo (podle vlastního ID si tuto komunikaci mohou vyhledat také pověřené osoby, zaměstnanci OÚ ORP, KÚ nebo MŽP, a to z důvodu ochrany osobních údajů, které komunikace obsahuje).
Pokud důvodem, že jste provedl/a kontrolu kotle jiného výrobce, než od kterého máte oprávnění, je skutečnost, že výrobce neurčil OZO nebo zanikl, zaškrtněte tuto možnost – tlačítkem nad polem “ID komunikace” a pole „ID komunikace” se změní na nepovinné pole.